Ulrika Park

Den skarpa prototypens tid är här (igen)

Prototyper är egentligen inget nytt inom IT-världen. Trots det är kunskapen om deras fördelar låg. Genom att bygga en lösning – en prototyp – snabbt, så flyter de faktiska behoven upp till ytan. Det gäller både kundbehov, tekniska behov och ekonomiska konsekvenser.

Inom den agila världen försökte man tidigt införa konceptet ”teknisk spike” – ett provskott på en tänkt lösning, hela vägen, inklusive alla integrationer. Men utan alla detaljer, utan snygg design, utan teknisk hållbarhet och med ett uttalat mål att kasta bort ”spiken” direkt när den var klar. Den som varit med längre än de agila metoderna, eller bara jobbat med klassisk produktutveckling inom till exempel industri, vet att detta är samma sak som den gamla hederliga prototypen. Redan när man byggde det första flygplanet gjordes riktiga prototyper som man förbättrade och försökte få att flyga lite, tills det var (mer eller mindre) så säkert att en människa vågade sätta sig i den. Även om det inte alltid gick så bra heller, så var prototypandet en väsentlig del av ”kravarbetet”. Detta arbetssätt verkar till stor del ha glömts bort när det gäller modern IT-utveckling.

Under sina år inom digital utveckling och nu senare med fordonsnära tjänster har Ulrika Park anammat detta tänk varje gång hon hör ordet ”förstudie” eller själv behöver förstå vad hon ska beställa för mjukvara/tjänst till sina kunder och användare. Genom att bygga en lösning, en prototyp, snabbt, helst på en vecka eller mindre, så flyter de faktiska behoven upp till ytan. Både kundbehov, tekniska behov och ekonomiska konsekvenser. Varje gång har snabb prototyping genom faktisk mjukvaruutveckling varit en framgångsrik metod för att förstå och undvika de värsta fallgroparna. Genom prototypen, provskotten, skaffar sig de delaktiga också värdefull praktisk kunskap som gör det betydligt enklare när jobbet väl ska göras.

I den här presentationen berättar Ulrika Park om sina erfarenheter att jobba med prototyping i skarpt läge, trots motstånd och klassiska förstudiemodeller. Hon beskriver vad som gör att teknisk prototyping skiljer sig något från liknande metoder som ”MVP” (Minimum Viable Product) och pappersprototyping och varför du inte behöver vara tekniker för att införa tekniska prototyper i ditt behovsarbete.

Om Ulrika Park

Ulrika är konsult på Frontit & Produktchef Nobina och har under 20 år arbetat med digital utveckling i olika roller exempelvis produktägare, kravare, projektledare och systemutvecklare. Hon brinner för att leverera nytta till kunder, agila arbetssätt och att få kommunikation mellan IT & verksamhet att fungera.